Kā tapa leģendārā mopēda “Rīga” un policijas auto dizains? Ātruma cilts

Saglabāt
Dalīties

Motoru sports

29. aprīlis, 2020

Par raidījumu

Aiz katra priekšmeta dizaina ir savs stāsts. Tāpēc ĀTRUMA CILTS vadītājs Pauls Timrots devies pie Gunāra Glūdiņa, lai uzzinātu, kā tapis vēsturiski un vēl šodien augsti vērtēts braucamrīku dizains.

Gunārs Glūdiņš ir galdnieka dēls, kura ceļš uz leģendāru dizaina motociklu radīšanu sācies, studējot Latvijas Mākslas akadēmijā. Lai 18 rubļu stipendijas vietā saņemtu 21 rubli, Gunārs paralēli studijām uzsācis darbu rūpnīcā "Sarkanā zvaigzne". Pašam dizainerim braukšana un motocikli nav īpaši interesējuši, bet tomēr Glūdiņa diplomdarbs Akadēmijā bija sporta motocikla dizains, kas vēlāk redzams arī leģendārajos "Rīga" spēkratos.

Pirmais Meistara veikums "Sarkanajā zvaigznē" bija ugunsdzēsēju muca uz riteņiem, kam sekoja pārnēsājama koka radioaparāta, magnetolas, klaviatūras telefonaparāta un citu ierīču dizains. Tāpat arī Gunārs ir strādājis pie bērnu velosipēda "Spārīte" dizaina, pārbūvējot sākotnēji angļu patentētā riteņa elementus.

Pēc Latvijas neatkarības atgūšanas Glūdiņš veidojis ūdens braucamrīku dizainu "Pārdaugavai" un ilgus gadus bijis pasniedzējs Latvijas Mākslas akadēmijā un Baltijas Starptautiskajā akadēmijā. Bet viņa pēdējās desmitgadēs atpazīstamākais darbs ir pirmais Latvijas policijas automašīnu dizains, kas veidots pēc amerikāņu armijas formastērpa parauga. Kas Meistaram sakāms par jauno policijas auto dizainu, noskaidrosim jaunajā raidījuma sērijā.

Tev varētu patikt